• 1403/01/15
  • - تعداد بازدید: 24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
بیمارستان شهدای سروستان

توصیه های تغذیه در ماه مبارک رمضان

روزه داران، مطلقا با آب سرد افطار نکنند. در بین غذا آب هم ننوشند؛ هم چنین نوشابه ی گازدار - نه در افطار و نه در سحر - به هیچ وجه مصرف ننمایند.

 

به گزارش روابط عمومی بیمارستان شهدای سروستان، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان شهدای سروستان «مهسا زارع»، توصیه های تغذیه ای ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

غذا در هنگام افطار باید سبک باشد؛

 روزه داران تعدادی چای کم رنگ یا مقداری آب ولرم - نه گرم و نه سرد- و چند عدد خرما یا کشمش استفاده کنند و سپس غذای سبک، مانند نان و پنیر و گردو، یا نان و پنیر و سبزی تناول نمایند. ضمنا بعد از افطار تا آخر شب، مایعات به مقدار فراوان مصرف کنند.

لازم به ذکر است، روزه داران، مطلقا با آب سرد افطار نکنند. در بین غذا آب هم ننوشند؛ هم چنین نوشابه ی گازدار - نه در افطار و نه در سحر - به هیچ وجه مصرف ننمایند.

به هنگام سحر نیز، یک وعده غذای مقوّی مانند برنج و خورش و کنار آن حتّی الامکان از ماست، سبزی، سالاد و مخصوصا میوه بعد از غذا مصرف نمایند؛ چراکه قند میوه، موجب پایین نیامدن قند خون می شود.

سفارش ما به نوجوانان نیز این است که مواد مقوّی زیاد مصرف کنند و حتّی الامکان به جای آب ولرم، موقع افطار از شیر ولرم همراه با خرما استفاده نمایند. تفاوت آب با شیر این است که آب، اصلا انرژی ندارد ولی شیر، علاوه بر قند، پروتئین و چربی، انواع ویتامینها و املاح را دارد. به نوجوانان، بویژه دختر خانم ها، تأکید می کنیم در این ایام به هنگام افطار و سحر، ماست، زیاد مصرف کنند.

 

و امّا افراد چاق؛ سفارش ما به آنان این است که از زولبیا و دیگر شیرینی ها مانند فرنی، حلوا، و...اصلا استفاده نکنند. - مادران باردار و شیرده نیز توجه داشته باشند که نباید روزه بگیرند؛ بخصوص مادرانی که فرزند زیر سن 6ماه را شیر می دهند. توضیح این که روزه گرفتن مادران باردار و شیرده، باعث می شود مواد مغذّی لازم به مادر و نوزاد نرسد و باعث ضرر و زیان برای هر دو آنها شود.

بیمارانی که چربی، دیابت نوع 2 (که به علت چاقی ایجاد می شود) و یا فشار خون دارند، می توانند روزه بگیرند؛ امّا بیمارانی که دیابت از نوع 1 (ملزم به تزریق انسولین)، فشار خون متغیّر و کلیوی دارند نمی توانند روزه بگیرند.

نکته ی مهم: همه ی بیماران برای کسب تکلیف گرفتن یا نگرفتن روزه، باید به پزشکان متخصص مراجعه کنند و با آنان مشورت کنند.

 

مهسا زارع

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان شهدای سروستان

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 98653
کلیدواژه